Apotekets nya roll

Det kan knappast förbigått någon att den högerborgerliga Alliansen avskaffat apoteksmonopolet samt sålt ut det statliga Apoteket till privata aktörer under föregående mandatperiod. Det finns en tanke bakom detta. Dels finns den rent ideologiska orsaken där borgarna hetsar upp varandra till extas när de tänker på all gemensam egendom de kan sälja ut till privata kapitalister. Men det finns även en annan orsak.

Tanken är att konkurrens skall uppstå i branschen. Detta ord, konkurrens, är ett heligt ord för liberaler och nu även för socialdemokraterna. Konkurrensen skall få de olika apoteken att slåss om kunderna och på det viset skall priserna pressas, kundservicen skall nå oanade höjder som aldrig tidigare skådats och tillgängligheten på apotek skall explodera så du alltid kan köpa medicin utan att gå särskilt långt. Det blir alltså en utopisk tillvaro.

Konkurrens innebär ju vidare att det företag som lyckas bäst, (läs: gör störst vinst) överlever medan det eller de som lyckas sämre går under eller köps upp av de framgångsrika. Kanske inte så mycket ont i det, om det vore så att de framgångsrika hade blivit det pga bättre service, bättre priser och bättre produkter medan då de företag som går under gör detta pga dålig service osv. Men nu är sanningen den att så inte är fallet.

Det företag som är mest framgångsrikt är det som gör störst vinst. Detta beror på vilket företag som är bäst på att marknadsföra sig och alltså får sälja mest produkter samt att det beror på vilket företag som säljer de mest lönsamma produkterna.

Den uppmärksamme TV-tittaren har säkert lagt märke till att reklamen från apoteken ökat avsevärt mycket det senaste. Förr fanns informativ reklam för produkter i samband med särskilda perioder. T.ex. förkyldningsmedicin under dessa tider och allergimedicin under pollensäsongen. Idag ser vi ju reklam om alla möjliga mediciner lika ofta som för andra företag och produkter.

Vad innebär detta rent konkret?
Eftersom alla olika apotek nu slåss om vilka som kan sälja mest medicin kommer alla att försöka få Dig att köpa så mycket medicin som möjligt, helst också den mest förtjänstfulla. Ett mycket sannolikt scenario är att medicinkonsumtionen bland svenskarna kommer öka betydande kommande år. Det är en direkt följd av apotekens försök att få oss till just detta. Så om vi bortser från de rent ekonomiska aspekterna för en sekund. Vill vi ha ett samhälle med onödigt stor medicinkonsumtion? Ett samhälle där människor tar medicin mot allt så fort de känner lite krämpor. I framtiden kan det leda till en USA-liknande situation där man tar medicin mot allt från trötthet, till om man känner sig lite nere efter att landslaget inte vann VM i år heller.

Låt oss därför betänka detta scenario och se hur konkorrensen inom apoteksbranschen kan och kommer påverka oss och vårt samhälle ur en ren humanistisk aspekt. Vi ser med oro på detta. Men liberalismen tar ingen hänsyn till människan. Den använder argument om bättre service och liknande för att driva fram fri marknad på alla områden. Vi motsätter oss naturligtvis detta överlag ändå men i detta fall finns fler aspekter att ta hänsyn till.

Annonser

One response to “Apotekets nya roll

  1. Humor, du kritiserar alltså apoteksreformen för att den är en orealistisk ”utopi” och att ”liberalismen tar ingen hänsyn till människan”. Samtidigt har du bilder på bl.a. Stalin och Lenin i sidhuvudet, hmm ja de var ju kända för att ta hänsyn till enskilda människor och att ha en kritisk inställning till en utopi. Eller hur?!
    Någon form av anständighet måste ju finnas även på en subjektiv och extremistisk blogg tycker jag!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s